يوميات مهندس مخنوق

الاثنين، 11 فبراير، 2008

مديري بيقول عليا اني مجنونة 1

للحديث بقيه في هذا الموضوع بس انام شوية واصحى اشرح ان شاء الله

مديري بيقول عليا اني مجنونة

تعمل ايه لو المدير بتاعك ملقاش حاجة عيب يكتبها عنك في التقرير السنوي اللي بيعملوه دة عشان العلاوة غير انه يقول عليك انك مجنون عندك هس هس ؟؟؟؟؟؟

ردا على برايد في ما يخص موضوع بنت التلاتين


الموضوع دة شائك جدا جدا للاسف هيا النظرة كدة لاي واحدة وصلت لسن الثلاثين او كسرتهم ولسة مرتبطتش خصوصا لو مش ناقصها حاجة معينة بل المشكلة انها عندهاامتيازات اكثر من اللازم لا اقصد طبعا الامور المادية فقط لكن امتيازات شخصية واجتماعية وعلميةوما الى ذلك بالطريقة اللي تخلي ان عدد الرجالة المناسبين ينحسر جدا ويبقى اشبة بدرب من دروب المستحيل ولو ان مفيش حاجة بعيدة على ربنا طبعا :))) المهم بتلاقي الناس بقى منفسمين الى عدة طوائف طائفة بتنادي بتقديم تنازلات وان نحمد ربنا على كدة ونشتري راجل نشتري راجل دي دلوقتي بقى معانها ان احنا نتبناه اه والله بجد يعني ابويا كدة بعمل حسابة على انه خلف ولدين بدل ما هو خلف ولد واحد المشكلة ان المأسوف عليه غالبا بيكون خسارة فيه ان تدفع علية مليم احمر واحد طائفة تانية بتنادي بإن احنا بتبطر وبنضيع فرص فظيعة عشان مثلا اتقدم عريس بيشتغل في السلك الديبولماسي صحيح لكن عنده عداوة مع الميه بيستحمى بس في المواسم والاعياد الرسمية وطول ماهوا قاعد يهرش في جتته والحقيقة اني للوهلة الاولي قلت مستحيل انه يكون ديبلوماسي ورحت سألت عليه في اتجاهين مختلفين للاسف جات الاجابة في صالحة وطلع فعلا ديبلوماسي ولما العروسة تقول انه مش نظيف يقوم الواسطة طبعا لانه هوا اللي جايبه يقول انا قلتله فعلا كدة وهوا قال انه مكنش فاضي الاسبوع او ال10 ايام اللي فاتو اللي جالنا فيهم اربع مرات وريحته الله عليها انه يستحمى عشان عندة شغل كثير طبعا بطر ازاي ارفض عريس لقطة زي كدة كل ما واحدة تعرف تقول وايه يعني مبيستحماش مفيش مشكلة لدرجة انه ابويا بدأ وفتها يتبني وجهة النظر دي واقترح اني اوافق واول ما يجي الراجل البيت بعد الجواز طبعا اروح واخداة من ايدة وادخلة بستحمى طيب انا راضية ذمتكم دة كلام هوا عشان حضرته هيبقى سفير في يوم من الايام انا افضل اشم الريحة المعطنه دي طول عمري فيه كمان فرقة بتقول اني مش عاوزة اتجوز عشان منشغلة بالدراسة مع ان لا تعارض بين الدراسة والجواز ما الناس بتتجوز وبتشتغل وبتذاكر ايه المشكلة بس هوا انا لازم يعني اتجوز اي حد معدي في الشارع طبعا مينفعش والمثل بيقول وانا شخصيا مقتنعة بيه جدا قعدة الخزانه ولا جوازة الندامةالمهم بقى من كام يوم كدة امي كانت في زيارة عند واحدة مسحبوبة من لسانها وياسلام لما تعرف لحد علة يا داهية دوقي قالت لها ايه وطبعا دي مش اول مرة ترمي طوبه زي دي لكن المرة دي القذف كان نووي قالت لامي طبعا بعد ما قعدت تدعي لي 10 ساعات بالجواز طريقة الدعاء اللي بتوصلك انك تقول اللي قدامك ارجوك ارحمني متدعليش انت بتعايرني مش بتدعيلي بعد ما خلصت الوصلة او امي قطعت عليها الوصلة بأنها قالت لها ادعيلها تخلص دراستها راحت قايلالها لا ليه بس متخافيش بكرة تتجوز واحد ان شاء الله يكون فاته القطر زيها عادي خالص بمنتهى البساطة طيب بذمتكم دة كلام يتقال حصل بعد الموضوع دة بكام يوم ان واحد صاحب اخويا الصغنن اصغر مني بحوالي 3 سنين سنا ولسة بيقول يا هادي وانا بالفعل بعاملة كأخ اصغر وبعاملة من موقع الاخت الكبري انه حب يتقدملي او حب يحبني فانسحبت بصنعة لطافة من الموضوع بدون اصابات لكن انسحبت من لساني وحكيت لامي لقيتها بتقولي وهيا مش مقتنعة وانا عارفة انها مش مفتنعة طيب وايه المشكلة ياماما مينفعش انا مش محتاجة اقولها انه مينفعش لانها عارفة لكن طبعا تحت تأثير الكلام السم اللي سمعته عاوزة تنجز طبعا وده حقها انا عارفة نفسها تفرح ببنتها وتثبت للناس طبعا انها مش هتتجوز واحد فايته القطر انما واحد لسة للاسف اغلب بمجتمعنا بيفكر كدة وبيبص انه لازم يدام كسرت ال 30 اني ارضي بأي واحد معدي من تحت الشباك واحمد ربنا وابوس ايدي وش وظهر كمان لكن المشكلة ان اللي بيحصل العكس مع تقدم السن وخصوصا لو فيه شغل ودراسة واهتمامات ونجاجات بيكون صعب قوي قوي تقديم تنازلات بالشكل دة لمجرد اني اخد اللفب وابقى مدام حتى لو هتطلق بعد كدة بس الاحسن اني اكون اكتسبت هذة الخبرة لان في نظر الكثير لقب مطلقة احسن من لقب عانس تحياتي